مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قزوین

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور فرمودند :


بسم الله الرحمن الرحیم.تبریک عید قربان و غدیر.خوش حالیم از میزبانی معلمان آینده و فرهیخته.چند نکته:خداوند می فرماید ما همه ی عالم را برای وجود انسان خلق کردیم. (شاهد آن بسیاری از آیات قرآن است).اصل دوم؛انسان برای چه آفریده شده،(و ما خلقت انس الا....)انسان برای عبادت آفریده شده است.عبادت فقط نماز صبح و ظهر نیست.کشاورزی باید عبادت باشد قبل از کاشت دانه با خدا باید ارتباط برقرار کرد و بدانیم که پرورش دهنده ی اصلی خداست.در تمام عالم آفرینش یک انسان نمیتوان پیدا کرد که اهل عبادت نباشد اما تفاوت در این جاست که چه چیز را عبادت میکنند؟قرآن میگوید فقط خدارا عبادت کنید .درسوره حمد هم خدا پرسیده حرف شما چیست؟ما هم میگوییم ما با تمام وجود تو را میپرستیم. در دنیا هرکس آرزو ،اهداف و مقاصد خاص خود را دارد و همه میتوانیم مقاصد خود را در عبادت هایمان پیدا کنیم. (مگر اینکه عبادت را شناسد و یا اشتباه بشناسد) .عبادت برای چیست؟عبادت برای تقوا است طبق آیات قرآن.
طبق ایات:وقتی به حج مشرف میشوید برای خود زاد و توشه جمع کنید.زاد و توشه تقوا است.هدف حج تقوا است که اوالالباب این را میفهمند.
همه عالم برای انسان ،انسان برای عبادت ،عبادت برای تقوا است.هر انسانی دو عنصر مهم دارد:عقل و اراده.عقل میبیند ،اراده عمل میکند.عقل راه را نشان میدهد ،اراده قدم برمیدارد. عقل میفهمد و اراده این فهم را اجرا میکند. انستن عنصر عبادت دارد و محصول آن تقوا است و آن ریشه در عقیده دارد.
خیلی ها دانا هستند ولی اراده ی ضعیفی دارند مثلا دکتر میگوید فلان چیز را نخور ضرر دارد ، عقل میفهمد که آن چیز ضرر دارد ولی نمیتواند آن را را اجرا کند و اراده ی ضعیفی دارد.تقوا ترس و پرهیزگاری نیست .کسانی که باتقوا هستند وقتی شیطان میخواهد آنها را گمراه کند به هر طریقی آنها متوجه میشوند و بصیرت دارند.
دانایی عقل توسط اراده:حدیث پیامبر ص:هر که اهل تقوا باشد،قوی زندگی میکند و با اراده است.هم عقل روشن و هم اراده ی توانا دارد و یا (ان اکرم عندالله اتقاکم. ..هر کس میخواهد خوب باشد ریشه ی آن داشتن کرامت است.انسان با کرامت بخیل ،ترسو،و....نیست,)
این هم محصول تقوا است و هم محصول عبادت است.خداوند خود را معلم معرفی کرد و به پیامبر فرمود من که معلم تو هستم به تو چیزهایی می آموزم که هرگز خودت به آن نمیرسی و فقط باید به تو بیاموزم.
و در آیه دیگر داریم که پیامبر چیزهایی به ما انسان ها می آموزد که اگر پیامبر یاد ندهد،شما آنی نیستید که به آنها برسید. (فکر خامی بود که وحی برای زمانی بود که بشر طفل بود اما اکنون به یک بلوغ رسیده است)این ها جایگاه انسان را نفهمیده اند وگرنه انسان هر چه عاقل تر میشود نسبت به دین احساس نیازی بیشتری میکند.آیه:چه کسی از دین ابراهیمی (همه ی ادیان الهی)احساس بی نیازی میکند الا کسی که عقلش و خردش در سفاهت است.عقل کامل به معنی پذیرش بیشتر دین است.
اولین آیات:(اقرا بسم ربک ...)تمام آیات قرآن هدفش این است که انسان را به کرامت برساند.در دنیا کسی نیست که اهل ولایت نباشد اما سر این موضوع که ولی چه کسی باشد،اختلاف است.گاهی خدا ولی ماست گاهی هوای نفس ما.پیامبر با غدیر خم آمد تکلیف عبادت و تقوا را مشخص کرد و کرامت و جایگاه انسانی را .