مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قزوین

  •  دانشگاه فرهنگیان مأموریت‌گرا و مهارت ‌محور است و در طول تاریخ انسان همواره کوشیده است تجارب و یافته های خود را به فرزندان و نسل آینده منتقل کند. این نیاز به آموزش و یادگیری، سبب بقای جوامع بشری شده و بدین سان، فرهنگ سازی و حفظ آن، جزء لاینفک آرمان های انسانی گردیده است. مراکز تربیت معلم به عنوان خواستگاه بسیاری از رجال و شخصیت های تاریخ ساز کشور، نقش بی بدیل در ساختن میهن عزیزمان ایران بازی کرده اند. دارالفنون اولین مدرسه ایرانی بود که نظام آموزشی نوینی را به ارمغان آورد و تفاوت آن با سایر مدارس آن زمان این بود که به الگوسازی نظام ابتدایی روی آورد و بهسازی ریشه های تربیتی را از دوران طفولیت مد نظر قرار داد. طبق قانون مصوب در سال 1297شمسی دارالمعلمین و دارالمعلمات به عنوان مرکزی برای تربیت معلمان مرد و زن در دو شعبه ابتدایی و متوسطه تاسیس گردید. در راستای بهبود روند تربیت معلم در کشور، دانشگاه فرهنگیان کار تربیت معلم را از سال ۱۳۹۱ با جذب ۲۵ هزار دانشجوی متعهد خدمت آغاز کرد. این دانشگاه یک دانشگاه حاکمیتی و ماموریت‌گرا است و ماموریت آن تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در مقاطع مختلف است که تربیت دانش‌آموزان و آینده نظام تعلیم را تضمین می‌کنند و این‌ها به لحاظ توانمندی‌های علمی و اجتماعی می‌توانند دستاوردهای زیادی برای کشور داشته باشند. دانشگاه فرهنگیان دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود.

    دانشگاه فرهنگیان قزوین نیزبا تاریخ 93 ساله پر افتخار خود از سال 1307 شمسی همزمان با ریاست فرهنگ مرحوم ادیب سلطانی دوره تحصیلی سه ساله داالمعلمین ابتدایی و متوسطه تاسیس گردیده و روند تربیت معلم از آن سال تا کنون ادامه داشته است. دانشگاه فرهنگیان قزوین با دو پردیس شهید رجایی (پسران) و بنت الهدی صدر (دختران) همزمان با سراسر کشور از تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد و از سال ۱۳۹۱ شروع به کار کرده و بیش از 1800 نفر معلم متخصص را تربیت و به آموزش و پرورش استان قزوین معرفی کرده است. در مهر ماه سال جاری نیز بیش از 1300 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه در قالب دوره های مهارت آموزی و دانشجومعلمان جذب آموزش وپرورش استان خواهند شد. این دانشگاه هر چند نوپاست اما متکی به پیشینه صد ساله مراکز تربیت معلم در ایران است و طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستند به راهکارهای زیر است:

    • استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه‌اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه‌ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط
    • طراحی و ارتقای نظام تربیت حرفه‌ای معلمان در آموزش و پرورش با تأکید بر حفظ تعامل مستمر دانشجومعلمان با مدارس و نهادهای علمی و پژوهشی در طی این دوره و فراهم آوردن امکان کسب تجربیات واقعی از کلاس درس و محیط‌های آموزشی
    • جلب مشارکت دانشگاه‌های برتر و حوزه‌های علمیه در امر تربیت تخصصی-حرفه‌ای و دینی معلمان، کارشناسان و مدیران با همکاری دانشگاه فرهنگیان

    مدیران مراکز تربیت معلم از بدو تاسیس تا کنون به شرح زیر است.

    1 – آقای قروه (دانشسرای مقدماتی – سال 1320)

    2 – خانم خدیجه اردکانی ( دانشسرای روستایی دخترانه – سال 1336)

    3 – خانم ایرندخت گنجی ( دانشسرای دخترانه – سال 1346)

    4 – آقای علی ملک زاده ( داانشسرای راهنمایی تحصیلی – سال 1350)

    5 – آقای اسرافیل مینایی ( دانشسرای راهنمایی تحصیلی – سال 1353)

    6 – آقای هوشنگ معینی ( دانشسرای راهنمایی تحصیلی – 1354)

    7 _ آقای احمد آزادفر ( مرکز تربیت معلم پسران – 1355)

    8 آقای حسین آرام ( مرکز تربیت معلم پسران 1359)

    9 آقای علی حیدری ( مرکز تربیت معلم پسران 1378)

    10 آقای سید محمدیوسف هادی زاده خیرخواه ( مرکز تربیت معلم پسران 1386)

    11 خانم دکتر فریبا عطایی ( پردیس بنت الهدی صدر  1392 1391 )

    12 آقای دکتر نصرت الله یوسفی ( مدیر استانی دانشگاه فرهنگیان قزوین 1392)

    13 آقای دکتر علی مدد معصومی  (پردیس شهید رجایی  1396 1395 )

    14 خانم دکتر واله غلامی (پردیس بنت الهدی صدر 1397 )

    15 آقای دکتر حمید رضا مشهدی ( مدیر استانی دانشگاه فرهنگیان قزوین 1398)

    16 آقای دکتر حسن حکیما ( پردیس شهید رجایی 1398 )