مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قزوین

شاخص های داوری بخش ادبی

ردیف

شاخص های داوری رشته شعر

حداکثر امتیاز

1

ساختار درست قالب (وزن عروضی، قافیه، آهنگ و ...)

20

2

اندیشه و پختگی در سیر شعر

20

3

تأثیرپذیری از قرآن و عترت (به کارگیری عناصر و سمبل های قرآنی و ...)

20

4

زبان شعر (گزینش واژگان، ایجاد بافت همگون واژه ها، سلامت زبان و رسایی)

10

5

زیباشناختی (زیبایی و به کارگیری صور خیال، آرایه های ادبی، موسیقی کلمه و کلام و...)

10

6

نوآوری و مضمون سازی (وحدت، هماهنگی مضمون، محتوا، فرم، خلاقیت و ...)

10

7

عاطفه (شگرد بروز هیجانات و احساسات مخاطب)

7

8

ماندگاری و پایندگی

3

جمع امتیاز

100

 

 

ردیف

شاخص های داوری رشته داستان نویسی

حداکثر امتیاز

1

حوادث (کشمکش، تعلیق، اوج داستان، پایان بندی)

10

2

موضوع، تم (توجه به آموزه ها و مبانی قرآن و عترت)

10

3

طرح یا پی رنگ (نقشه یا چهارچوب داستان)

10

4

شخصیت پردازی

5

5

گفتگو

10

6

زاویه دید (روایت داستان)

10

7

خلاقیت و نوآوری

10

8

فضاسازی (وحدت سه گانه زمان، مکان و صحنه)

10

9

زبان و لحن داستان

5

10

آغاز مناسب (شروع)

10

11

پرداخت نهایی

10

جمع امتیاز

100

 

 

ردیف

شاخص های داوری رشته فیلمنامه نویسی

حداکثر امتیاز

1

موضوع، مضمون و اندیشه (باورپذیری، ابتکار در موضوع، اهمیت موضوع و سوژه)

10

2

ساختار دراماتیک

10

3

ویژگی های شاخص اثر

5

4

شخصیت پردازی

10

5

دیالوگ پردازی

10

6

موفقیت در موقعیت پردازی

5

7

خلاقیت و نوآوری

10

8

پیام تصویری

10

9

مناسب بودن ساختار

5

10

اولویت های جشنواره و تأثیرگذاری آن

10

11

قابلیت اجرایی

5

12

نظر ویژه داور

10

جمع امتیاز

100

 

 

 

ردیف

شاخص های داوری رشته نمایشنامه نویسی

حداکثر امتیاز

1

موضوع، مضمون و اندیشه (باورپذیری، ابتکار در موضوع، اهمیت موضوع و سوژه، پرهیز از شعارزدگی)

10

2

ساختار دراماتیک

15

3

شخصیت پردازی

20

4

دیالوگ پردازی

15

5

فضاسازی

15

6

خلاقیت و نوآوری

5

7

قابلیت اجرایی

15

8

اولویت های جشنواره و تأثیرگذاری آن

5

جمع امتیاز

100

 

 

ردیف

شاخص های داوری رشته آیین سخنوری

حداکثر امتیاز

1

شروع مناسب و ایجاد انگیزه

10

2

قدرت بیان و عدم تکلف در تکلم

10

3

تسلط بر موضوع و مطالب ارائه شده

10

4

قدرت جذب مخاطب

10

5

مهارت در تمرکز بخشی

5

6

استفاده از مهارت های مناسب غیرکلامی (زبان بدن)

10

7

ارتباط چهره به چهره (عدالت دیداری)

10

8

استفاده محدود و مناسب از یادداشت ها

5

9

انسجام موضوع

10

10

آراستگی و ظاهر مناسب

5

11

مدیریت زمان

5

12

جمع بندی موضوعات و نتیجه گیری

10

جمع امتیاز

100

 

 

ردیف

شاخص های داوری رشته قصه گویی

حداکثر امتیاز

1

انتخاب قصه با ارزش های اسلامی و ایرانی

10

2

برخورداری قصه از پیام متناسب آموزشی و سنی دانش آموزان و اولیاء

10

3

بهره مندی قصه از قابلیت روانی و زبانی تصویری قوی

10

4

میزان انسجام و توالی حوادث قصه

10

5

جذابیت و کشش قصه برای مخاطب (نو بودن، هیجان، شخصیت ها و...)

10

6

فضاسازی مناسب باهدف و محتوا برای شروع قصه

10

7

تدبیر در جمع بندی و اتمام قصه در زمان مناسب

10

8

توانایی و مهارت قصه گو در دستیابی به اهداف موردنظر و انتقال پیام

10

9

توانایی بیان قصه متناسب با نیاز، درک و فهم و حوصله گروه سنی مخاطب

10

10

بیان قصه با صدایی رسا و مناسب و استفاده از لحن کلام به عنوان اصلی ترین ابزار

10

11

احاطه و اشراف بر قصه، کاربرد ماهرانه واژگان و تعابیر مورداستفاده در آن

10

12

خلاقیت در سازماندهی وپرداخت قصه و نوآوری درشیوه اجرا(ابزار و گویش)

10

13

مهارت در استفاده مناسب از زبان و بدن

10

14

به کارگیری روش های مناسب به منظور برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب

10

15

انتخاب پوشش مناسب و عدم استفاده از وسایلی که مانع تمرکز مخاطب می شود

10

جمع امتیاز

150