شاخص های داوری رشته های قرآنی
|
ردیف |
شاخص های داوری رشته قرائت (تحقیق و ترتیل) |
حداکثر امتیاز |
|
1 |
تجوید |
35 |
|
2 |
وقف و ابتدا |
15 |
|
3 |
صوت |
20 |
|
4 |
لحن |
30 |
|
جمع امتیاز |
100 |
|
|
ردیف |
شاخص های داوری رشته حفظ |
حداکثر امتیاز |
|
1 |
تجوید |
35 |
|
2 |
وقف و ابتدا |
15 |
|
3 |
صوت |
20 |
|
4 |
لحن |
30 |
|
5 |
صحت حفظ |
100 |
|
جمع امتیاز |
200 |
|
|
ردیف |
|
شاخص های داوری رشته اذان |
حداکثر امتیاز |
|
1 |
صحت و فصاحت الفاظ و عبارات |
رعایت مخارج، صفات و احکام متعارف |
5 |
|
2 |
رعایت میزان کشش حرکات کوتاه |
5 |
|
|
3 |
رعایت وقف وصل عبارات (مطابق عرف موجود) |
5 |
|
|
4 |
رعایت صحت الفاظ جملات |
5 |
|
|
|
موارد کسر |
اذکار مستحب قبل و بعد از هر یک از عبارت های اذان |
هرمورد یک امتیاز |
|
5 |
صوت |
مساحت (ارتفاع) |
7 |
|
6 |
طنین (زیبایی و جاذبه) |
8 |
|
|
7 |
شدت (قوت و رسایی) |
6 |
|
|
8 |
انعطاف (توانایی در سرعت انتقال درجات و پرده ها) |
7 |
|
|
9 |
انعطاف (توانایی در سرعت انتقال درجات و پرده ها) |
4 |
|
|
10 |
استفاده مطلوب و هنرمندانه از صوت |
3 |
|
|
11 |
لحن
|
به کارگیری تحریرهای فنی و زیبا |
4 |
|
12 |
برخورداری از شروع و پایان مناسب |
5 |
|
|
13 |
قرینه سازی دربندهای زوج (تکبیرات، تشهدات، حی علی و ...) |
5 |
|
|
14 |
انتخاب سرعت مناسب و رعایت یکنواختی آن در طول اجرا |
4 |
|
|
15 |
رعایت تکیه های صوتی صحیح |
5 |
|
|
16 |
رعایت همگونی نغمات و پرده ها |
4 |
|
|
17 |
ابداع و نواری (مشروط به برخورداری از کیفیت قابل قبول) |
8 |
|
|
18 |
اجرای ممتاز |
میزان تاثیر اجرا بر مستمعین |
10 |
|
جمع امتیاز |
100 |
||
|
ردیف |
|
شاخص های داوری رشته دعا و مناجات خوانی |
حداکثر امتیاز |
|
1 |
صوت |
شفافیت و صافی صدا «نداشتن اضطراب، لرزش ، گرفتگی نامتعارف» |
3 |
|
2 |
قدرت و رسایی |
4 |
|
|
3 |
ارتفاع صوت «فاصله زیری و بمی» با توجه به پرده صوتی و کیفیت اجرا |
5 |
|
|
4 |
طنین «ملاحت، زنگ صدا، گیرایی و زیبایی» |
4 |
|
|
5 |
انعطاف پذیری «توانایی در سرعت انتقال صوت از پرده ای به پرده دیگر» |
6 |
|
|
6 |
پختگی صوت و داشتن قالب مداحی |
3 |
|
|
|
موارد کسر شده |
تصنعی بودن صدا گرفتگی نامتعارف هرعاملی که از جذابیت و زیبایی صدا بکاهد به تشخیص داور |
هرمورد یک امتیاز |
|
7 |
لحن و مقامات و نغمات |
تطبیق شروع با فرود ازلحاظ پرده صوتی |
1 |
|
8 |
تطبیق شروع با فرود ازلحاظ مقام و نغمه |
1 |
|
|
9 |
تطبیق لحن و مقام با محتوای عبارت و متن دعا |
4 |
|
|
10 |
وقار و سنگینی مناسب و مطابق با شأن دعا |
2 |
|
|
11 |
رعایت لحن در ادای فرازهای ویژه دعا «لحن الاداء» |
2 |
|
|
12 |
روانی و سلامت در اجرای مقامات لحن |
2 |
|
|
13 |
کیفیت ممتاز تحریرها و جذابیت و انعطاف آن ها |
2 |
|
|
14 |
ایجاد فضای معنوی، احساسی و پرشور در حین اجرا |
5 |
|
|
15 |
قدرت تنغیم و تنوع و تحرک در اجرا و به کارگیری نغمات |
4 |
|
|
16 |
هماهنگی و تطابق صوت با لحن |
2 |
|
|
|
موارد کسر شده |
آغاز کردن دعا با پرده نامتعارف خروج از ردیف صوت ناهمگون بودن ردیف ها خروج ناموزون از مقام نغمه ها عدم تناسب یا توازن در سرعت اجرای دعا تکلف و رفتار غیرطبیعی(غیر معمول) |
هر مورد یک امتیاز |
|
عدم رعایت قابلیت و ظرفیت های تنغیم و اجرا |
5 |
||
|
مسلط نبودن به تحریرها (تیزی و مصنوعی بودن آن ها) |
4 |
||
|
17 |
تجوید وقف ابتدا و حسن اجرا |
صحیح و عربی ادا کردن حروف «رعایت حق حروف و مخارج آن» |
4 |
|
18 |
صحیح ادا کردن حرکات |
4 |
|
|
19 |
عدم کشش بیش ازحد متعارف حرکات کوتاه، مدها غنه ها، حروف مشدد و ساکن |
2 |
|
|
20 |
وقف و شروع مناسب، متناسب با معانی دعا |
5 |
|
|
21 |
حسن اجرا و تأثیر بر مستمعین |
15 |
|
|
18 |
موارد کسر |
مکث و سکوت غیر متعارف و قبیح که مخل معنا شود وقف و ابتدای نا متعارف و قبیح که مخل معنا شود |
هر مورد یک امتیاز |
|
جمع امتیاز |
80 |
||
|
شاخص های داوری الگوی برتر تدریس قرآن کریم |
|
فرم شماره یک فرم شماره فرم شماره سه فرم شماره چهار "فرم های داوری در تصاویر پیوست ضمیمه شده اند." |
شاخص های داوری بخش قرآنی
فرم های داوری الگوی برتر تدریس