مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قزوین

شاخص های داوری رشته های قرآنی

ردیف

شاخص های داوری رشته قرائت (تحقیق و ترتیل)

حداکثر امتیاز

1

تجوید

35

2

وقف و ابتدا

15

3

صوت

20

4

لحن

30

جمع امتیاز

100

 

 

ردیف

شاخص های داوری رشته حفظ

حداکثر امتیاز

1

تجوید

35

2

وقف و ابتدا

15

3

صوت

20

4

لحن

30

5

صحت حفظ

100

جمع امتیاز

200

 

 

ردیف

 

شاخص های داوری رشته اذان

حداکثر امتیاز

1

 

 

صحت و فصاحت الفاظ و عبارات

رعایت مخارج، صفات و احکام متعارف

5

2

رعایت میزان کشش حرکات کوتاه

5

3

رعایت وقف وصل عبارات (مطابق عرف موجود)

5

4

رعایت صحت الفاظ جملات

5

 

موارد کسر

اذکار مستحب قبل و بعد از هر یک از عبارت های اذان

هرمورد یک امتیاز

5

 

 

 

صوت

مساحت (ارتفاع)

7

6

طنین (زیبایی و جاذبه)

8

7

شدت (قوت و رسایی)

6

8

انعطاف (توانایی در سرعت انتقال درجات و پرده ها)

7

9

انعطاف (توانایی در سرعت انتقال درجات و پرده ها)

4

10

استفاده مطلوب و هنرمندانه از صوت

3

11

 

 

 

 

لحن

 

به کارگیری تحریرهای فنی و زیبا

4

12

برخورداری از شروع و پایان مناسب

5

13

قرینه سازی دربندهای زوج (تکبیرات، تشهدات، حی علی و ...)

5

14

انتخاب سرعت مناسب و رعایت یکنواختی آن در طول اجرا

4

15

رعایت تکیه های صوتی صحیح

5

16

رعایت همگونی نغمات و پرده ها

4

17

ابداع و نواری (مشروط به برخورداری از کیفیت قابل قبول)

8

18

اجرای ممتاز

میزان تاثیر اجرا بر مستمعین

10

جمع امتیاز

100

 

 

ردیف

 

شاخص های داوری رشته دعا و مناجات خوانی

حداکثر امتیاز

1

 

 

صوت

شفافیت و صافی صدا «نداشتن اضطراب، لرزش ، گرفتگی نامتعارف»

3

2

قدرت و رسایی

4

3

ارتفاع صوت «فاصله زیری و بمی» با توجه به پرده صوتی و کیفیت اجرا

5

4

طنین «ملاحت، زنگ صدا، گیرایی و زیبایی»

4

5

انعطاف پذیری «توانایی در سرعت انتقال صوت از پرده ای به پرده دیگر»

6

6

پختگی صوت و داشتن قالب مداحی

3

 

موارد کسر شده

تصنعی بودن صدا

گرفتگی نامتعارف

هرعاملی که از جذابیت و زیبایی صدا بکاهد به تشخیص داور

هرمورد یک امتیاز

7

 

 

 

لحن و مقامات و نغمات

تطبیق شروع با فرود ازلحاظ پرده صوتی

1

8

تطبیق شروع با فرود ازلحاظ مقام و نغمه

1

9

تطبیق لحن و مقام با محتوای عبارت و متن دعا

4

10

وقار و سنگینی مناسب و مطابق با شأن دعا

2

11

رعایت لحن در ادای فرازهای ویژه دعا «لحن الاداء»

2

12

روانی و سلامت در اجرای مقامات لحن

2

13

کیفیت ممتاز تحریرها و جذابیت و انعطاف آن ها

2

14

ایجاد فضای معنوی، احساسی و پرشور در حین اجرا

5

15

قدرت تنغیم و تنوع و تحرک در اجرا و به کارگیری نغمات

4

16

هماهنگی و تطابق صوت با لحن

2

 

موارد کسر شده

آغاز کردن دعا با پرده نامتعارف

خروج از ردیف صوت

ناهمگون بودن ردیف  ها خروج ناموزون از مقام نغمه ها

عدم تناسب یا توازن در سرعت اجرای دعا

تکلف و رفتار غیرطبیعی(غیر معمول)

هر مورد  یک امتیاز

عدم رعایت قابلیت و ظرفیت های تنغیم و اجرا

5

مسلط نبودن به تحریرها (تیزی و مصنوعی بودن آن ها)

4

17

 

 

 

 

تجوید وقف ابتدا و حسن اجرا

صحیح و عربی ادا کردن حروف «رعایت حق حروف و مخارج آن»

4

18

صحیح ادا کردن حرکات

4

19

عدم کشش بیش ازحد متعارف حرکات کوتاه، مدها غنه ها، حروف مشدد و ساکن

2

20

وقف و شروع مناسب، متناسب با معانی دعا

5

21

حسن اجرا و تأثیر بر مستمعین

15

18

موارد کسر

مکث و سکوت غیر متعارف و قبیح که مخل معنا شود

وقف و ابتدای نا متعارف و قبیح که مخل معنا شود

هر مورد یک امتیاز

جمع امتیاز

80

 

 

شاخص های داوری الگوی برتر تدریس قرآن کریم

فرم شماره یک

فرم شماره

فرم شماره سه

فرم شماره چهار

"فرم های داوری در تصاویر پیوست ضمیمه شده اند."