مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قزوین

دکتر صادق زاده معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه :
فضای فرهنگی با مشارکت حوزه نظارت و ارزیابی به شکل کامل محقق میشود

حجت الاسلام و المسلمین دکترصادق زاده که پیش از ظهر سه شنبه 26 آبان ماه در دومین نشست هم اندیشی وبالندگی حرفه ای نیروهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت حضور یافته بود با تاکید بر جایگاه نظارت در اجرای مطلوب و تحقق فضای مورد نظر در حوزه های مختلف دانشگاه، گفت: فعالیت ها و فضای فرهنگی با نظارت و مشارکت مجموعه حوزه نظارت و ارزیابی به شکل کامل و مطلوب محقق میشود.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه، در سخنرانی خود با موضوع "تربیت معلم بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش"، گفت: در دانشگاه فرهنگیان برای امر تربیت معلم،  نگاه نسبتا متفاوتی  با اتکا به مبنای نظری سند تحول وجود دارد.

وی افزود: تحول بنیادین در آموزش و پرورش، پروژه کلانی است که با پشتوانه سنگین مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه نظری همراه بود و برنامه راهبردی تحول آموزش و پرورش در افق 1404 براساس این مبانی نظری تدوین شد.

دکتر صادق زاده افزود: مبانی نظری مذکور، برای هرگونه تحولی در آموزش و پرورش راهگشا خواهد بود و در دانشگاه فرهنگیان که متولی امر خطیر تربیت معلم است نیز با اجماع فکری که در سطح مدیریت دانشگاه وجود دارد همسو با این مبانی حرکت میشود.

وی در ادامه به طرح بحث خود با موضوع  "تبیین فرآیند تربیت معلم  و خصوصیات آن براساس مبانی نظری  تحول بنیادین" پرداخت.

دکتر صادق زاده، با طرح پرسش هایی پیرامون این که تربیت معلم براساس مبانی نظری تحول بنیادین  چه خصوصیاتی دارد و

در راستای تحول بنیادین چه تغییراتی باید درنظام موجود تربیت معلم صورت پذیرد؟ گفت: تحول معنایی عمیق دارد که زیر بنایی، مداوم و همه جانبه است و حیات طیبه، کلید واژه اصلی سند تحول بنیادین است.

وی، در ادامه و در تبیین مفهوم حیات طیبه گفت: حیات طیبه، مفهومی بسیار بلند و در عین حال در دسترس است، مفهومی که به شکل مطلوبی از زندگی بر اساس آنچه که خدا می خواهد اشاره دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه  با اشاره به اینکه حیات طیبه، وضع مطلوب زندگی بشر در همۀ ابعاد و مراتب، بر اساس نظام معیار ربوبی است که تحقق آن باعث دستیابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله خواهد شد، خاطر نشان کرد: البته حیات طیبه امری صرفاً اخروی نیست، بلکه در حقیقت حاصل ارتقا و استعلای حیات طبیعی و متعارف آدمی در همین دنیا، با صبغۀ الهی بخشیدن به آن است که با پذیرش حاکمیت نظام معیار دینی بر ابعاد فردی واجتماعی زندگی آدمی قابل تحقق است.

وی، در ادامه مطالب خود پیرامون ویژگی های حیات طیبه گفت: حیات طیبه در نگرش اسلامی تنها در بُعد فردی زندگی و رابطۀ فردی وشخصی انسان با خداوند و نظام معیار ربوبی خلاصه نمی شود بلکه بُعد دیگر مهم حیات طیبه، بعد اجتماعی این نوع زندگانی است که در مفهوم «جامعـۀ صالح» تجلی می یابد.

دکتر صادق زاده در ادامه بحث خود با موضوع  "تبیین فرآیند تربیت معلم  و خصوصیات آن براساس مبانی نظری  تحول بنیادین" به موضوع هویت پرداخت و گفت: هویت نیز مفهومی کلیدی در تربیت معلم ماست و برآیند عوامل متعدد و مجموعه ای از دانش ها و بینش ها، باورها و گرایش ها، تصمیمات و اعمال مداوم و در نتیجه محصول کسب برخی شایستگی  ها توسط خود آدمی با حضور اختیاری در موقعیت های گوناگون است.

وی، با اشاره به اینکه تغییر هویت بیش از هر چیز وابسته به خود فرد است، خاطرنشان کرد: هویت امری ذاتی نیست بلکه توسط خود فرد ساخته می شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ضمن اشاره به دو بعد فردی و جمعی هویت افزود: وجه جمعیِ هویت ناظر به وجوه مشترک  شخصیت فرد با دیگران است که شامل لایه های متعدد نظیر: هویت انسانی، هویت دینی، مذهبی، هویت ملی، قومی،  هویت جنسیتی،  هویت حرفه ای و هویت خانوادگی، می شود.

وی، در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه صالح، مظهر تحقق بعد اجتماعی حیات طیبه است، مبنای اصلی تشکیل جامعۀ صالح و پیشرفت  مداوم  آن را "انتخاب و التزام آگاهانه و اختیاری نظام معیار اسلامی در عرصۀ زندگی اجتماعی و روابط جمعی میان انسان ها" دانست.

دکتر صادق زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفهوم تربیت در سند تحول گفت: تربیت فرآیندی تعاملی، زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته ی هویت متربیان، به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن  جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه درهمه ابعاد تعریف شده است.

وی با اشاره به اختیاری و داوطلبانه بودن حیات طیبه، هدف کلی تربیت را زمینه سازی برای دستیابی به حیات طیبه با  کسب شایستگی های لازم جهت درک موقعیت خود و دیگران و بهبود مداوم آن برشمرد و گفت: بر این اساس، تربیت ساحت های مختلفی همچون ساحت دینی و اخلاقی، ساحت زیستی و بدنی، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت اقتصادی و حرفه ای، ساحت علمی و فن آوری و ساحت علمی و فن آوری را داراست.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه، در دسته بندی تربیت به "وجه عمومی در آموزش و پرورش" و "تخصصی درآموزش عالی"، اشاره کرد و گفت: برخورداری از آموزش و پرورش مطلوب برای تربیت عمومیِ مناسب، زمینه و پیش نیاز تحقق تربیت تخصصی در آموزش عالی خواهد بود.

وی، گزینش، برای ورود به تربیت معلم را در راستای سنجش تربیت عمومی درست، به عنوانِ ورودی مطلوب در دانشگاه فرهنگیان دانست.

حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده، همچنین  آموزش را بخشی از فرآیند تربیت دانست و معلم را متربی برشمرد.

وی، در ادامه ی مطالب خود، با تاکید بر اینکه معلم در ابتدا خود باید حیات طیبه را درک کرده و دارای هویت حرفه ای و شایستگی های عام و خاص باشد، گفت: معلمی با این شرایط میتواند زمینه تربیت و ساختن هویت انسانی، اسلامی، ایرانی را برای متربیان فراهم کند، لذا شایستگی های معلم صرفا در فنون تدریس خلاصه نمیشود.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه، خاطر نشان کرد: بر این اساس، تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، فرآیندی تخصصی، ناظر به تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه ای دانشجومعلمان و معلمان است.

وی افزود: برنامه درسی دانشگاه نیز، برنامه جامعی است که فقط بر هویت تخصصی حرفه ای متمرکز نیست، بلکه هویت مشترک انسانی، اسلامی وایرانی را نیز مورد توجه جدی قرار داده است.