دکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور:
ایجاد معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان؛ نقطه عطفی در آموزش عالی کشور
دانشگاه فرهنگیان، با ایجاد معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت نقطه عطفی در آموزش عالی کشور ایجاد کرد.
دکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور در دومین نشست مسؤلان و کارشناسان ارزیابی و کیفیت سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: آموزش، عامل اصلی توسعه پایدار است، ارزشیابی در نظام آموزش عالی، دغدغه اصلی نظام آموزشی کشور است.
وی، کارشناسان ارزیابی را عامل تحول و تعالی در نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: یک نظام آموزشی پایا، سالم و خوب حتما از نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت درست، علمی و عملی برخوردار است؛ ارزیابی قابل دفاع از جانب کارشناسان این معاونت در استانها کمک شایانی در تحول و تعالی آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پی خواهد داشت. اصل، اساس و رمز ماندگاری نظام آموزشی و عامل اصلی تحقق مأموریت و اهداف، کیفیت است.
رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور، ارزشیابی که منجر به دانش می شود را، ارزشیابی دانست که به عنوان فرآیند تولید اطلاعات در جهت حرکت به سمت جامعه مبتنی بردانایی پیش میرود، تا جائیکه هدف ارزشیابی در آن، پرورش مردم سالاری اندیشمندانه است.
رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اهمیت اسناد بالا دستی در خصوص ارزشیابی کیفیت به سوالهایی اساسی در این خصوص نظیر این که ما بواسطه چه اسنادی قرار است ارزشیابی را انجام دهیم ؟ ضرورت توجه به کیفیت چیست؟ مستندات قانونی که به استناد آن ارزیابی درونی را انجام خواهیم داد کدامند؟ اشاره کرد.
وی، در ادامه رشد فزاینده دانشجویان و متقاضیان ورود به آموزش عالی، کثرت و تنوع مؤسسات آموزش عالی، گسترش کمی آموزش عالی بدون توجه به ظرفیت های موجود و توان و بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کاهش بودجه و منابع مالی اختصاصی به آموزش عالی را ضرورت توجه به کیفیت برشمرد.
دکتر محمدی، ابعاد کیفیت را فرایند، محصول، دروندادها، بروندادها و پیامدها دانست و اظهار داشت: در گام نخست باید با استقرار نظامهای ارزشیابی و تضمین کیفیت و فعال شدن این نظامها به کیفیت در آموزش عالی دست یافت.
وی، مشکلات و بن بست های حین اجرا، توجه به محدودیت در اختصاص منابع، برنامه ریزی آگاهانه و آینده نگر، تشخیص نقاط قوت و ضعف، پیشنهاد برای اصلاح مشکلات و امکان مقایسه واحدهای آموزشی را از عمده اهداف ارزشیابی عنوان کرد.
دکتر محمدی در بخش دیگری از سخنان خود پاسخگویی و بهبود کیفیت را از اهداف اعتبارسنجی دانست.
رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش در ادامه ارزشیابی درونی را مرحله نخست الگوی اعتبار بخشی دانست و افزود: این مرحله از ارزشیابی قبل از ارزشیابی بیرونی انجام می شود. اما اجرای ارزشیابی درونی، الزاما در راستای اعتبار بخشی نیست و می تواند با هدف ارتقاء کیفیت به صورت جداگانه انجام شود.
وی، مراحل سیزده گانه اجرایی ارزیابی درونی را در سه بخش مرحله برنامه ریزی(پیش از اجرا)، مرحله اجرا و مرحله عمل و پیگیری به شرح زیر عنوان کرد:
-آشنا کردن اعضای گروههای آموزشی با فلسفه و هدف ارزیابی درونی
- تشکیل کمیته ارزیابی درونی و تقسیم کار بین اعضاء
- تصریح و شفاف سازی اهداف
- تعریف و تدوین عوامل
- تعریف و تدوین ملاکها
- تعریف و تدوین نشانگرها و معیارهای قضاوت
- مشخص کردن داده ها مورد نیاز جهت سنجش نشانگرها
- طراحی و تدوین ابزارهای اندازه گیری جهت گردآوری داده ها
- گردآوری داده ها
- تجزیه و تحلیل داده ها
- تهیه و تدوین گزارش مقدماتی ارزیابی و توزیع بین کلیه اعضاء گروه
- تهیه و تدوین گزارش نهایی ارزیابی درونی
در پایان، دکتر محمدی، ارزشیابی کیفیت را ضرورتی برای نظام های آموزش عالی دانست که منجر به استقرار نظام تضمین کیفیت و در نهایت موجب ایجاد ساختارها و واحدهای مدیریتی تخصصی ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت می شود.
شایان ذکراست، فایل صوتی و مطالب ارائه شده دکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور در دومین نشست مسؤلان و کارشناسان ارزیابی و کیفیت استان ها در بخش ضمائم قابل دسترسی است.