رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین: تحول نظام تعلیم و تربیت با “سخت گیری عقلایی” و “قاطعیت سازنده” آغاز می شود
نشست توجیهی و تخصصی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، عصر روز یکشنبه (هفتم مهر ماه) با حضور پرشور اعضای هیئت علمی و مدرسان و سخنرانی حسنعلی اصغری، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان، در سالن آمفی تئاتر پردیس شهید رجایی برگزار شد. هدف اصلی این نشست، ارائه توصیه های راهبردی برای ارتقای چشمگیر کیفیت آموزشی و افزایش سطح علمی دانشجومعلمان در آستانه سال تحصیلی جدید بود.
دانشگاه فرهنگیان؛ مرکز ثقل تحول ملی حسنعلی اصغری در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه بنیادین دانشگاه فرهنگیان در آینده کشور، تصریح کرد: «اگر امروز هدف ما توسعه و رشد پایدار کشور باشد، باید تحولی جدی و عمیق در نظام تعلیم و تربیت صورت پذیرد که بیتردید، مرکز ثقل و کانون ثقل این تحول، دانشگاه فرهنگیان است.»
تأکید بر قاطعیت سازنده و سختگیری عقلایی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، با تأکید بر لزوم ارتقای استانداردهای علمی و انضباطی، کلیدواژههای اصلی آغاز سال تحصیلی را “قاطعیت سازنده” و “سختگیری عقلایی” عنوان کرد. وی خطاب به اساتید بیان داشت: «ضمن رعایت نهایت حرمت و حداکثر احترام نسبت به دانشجومعلمان، انتظار میرود که نظم حداکثری و انضباط دقیق در کلاسهای درس پیادهسازی شود.»
حسنعلی اصغری همچنین بر توان علمی دانشجومعلمان تأکید کرد و افزود: «دانشجومعلمی که توان علمی لازم را پیدا نکرده باشد، نمیتواند شایستگیهای معلمی را کسب کند. استادان باید تمام تمرکز خود را بر این قرار دهند که دانشجومعلمان مطالعه و تلاش مضاعف داشته باشند.» وی متذکر شد: «به خاطر داشته باشید، انعطافپذیری هرگز به معنای عبور و عدول از استانداردهای اصلی و علمی ما نیست.»
پنج توصیه محوری برای ارتقای کیفیت آموزش رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در راستای اجراییسازی این رویکرد تحولی، پنج توصیه مهم و اجرایی را به استادان ارائه داد و از آنها خواست در اجرای این موارد قاطع و مصمم باشند:
معرفی منابع و پرهیز از جزوهمحوری: معرفی کتب معتبر به عنوان منبع اصلی و پرهیز جدی از اکتفا به ارائه جزوه.
رعایت سرفصلها: پوشش کامل سرفصلهای مصوب درسی به نحوی که محتوای امتحانات کاملاً منطبق بر سرفصلهای تدریس شده باشد.
حضور به موقع: توجه جدی به حضور به موقع و منظم دانشجو در کلاس درس و اعمال ضوابط انضباطی در این خصوص.
کاهش ارائه دانشجویی: پرهیز از پر کردن جلسات درسی با ارائه صرف دانشجویان که منجر به کاهش محتوای علمی تدریس مستقیم میشود.
ارزشیابی مستمر: پیادهسازی سازوکار ارزشیابی مستمر برای سنجش پیشرفت علمی دانشجو در طول ترم.
مسئولیتپذیری در مسائل تربیتی، فرهنگی و دینی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به رسالت تربیتی دانشگاه ماموریت گرای فرهنگیان، بر توجه ویژه به مسائل فرهنگی، تربیتی و دینی تأکید کرد. وی خطاب به استادان خاطرنشان ساخت: «در خصوص مسائل تربیتی و فرهنگی، باید خودتان را مسئول حل مسئلهای بدانید که با آن مواجه میشوید، نه صرفاً مسئول انتقال آن مسئله.» این نشست توجیهی با هدف آغاز قدرتمند سال تحصیلی و تضمین کیفیت در تربیت معلم آیندهساز کشور شروع و با پرسش و پاسخ به پایان رسید.