دکتر صحرایی در نشست با دانشجو معلمان منتخب مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین:
از همدیگر آموزی، بهترین شیوه آموزش است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور، روز دوشنبه مورخ هفتم شهریور ماه 1401، در نشستی با شرکت دانشجومعلمان مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین حضور یافت.
در این جلسه ابتدا سرپرست امور پردیس های استان قزوین ضمن خوشامدگویی و معرفی شرکت کنندگان در جلسه، با بیان فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید بهترین ها را جذب کند، افزود: جذب بهترین در این دانشگاه مسئله مهمی است و مهم تراز آن، نگهداشت آن ها است. دکتر مشهدی با اشاره به اینکه در سنوات اخیر، تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه به خارج از کشور عزیمت نموده و یا در ارگان های دیگر از جمله وزارت علوم مشغول شده اند افزود: آموزش و پرورش در استفاده از این گروه از فارغ التحصیلان بی بهره می ماند و یکی از انگیزه های مرکز نوآوری و کارآفرینی را نگهداشت این دانشجویان و فارغ التحصیلان دانست. وی اضافه کرد: پیرو دستور رئیس دانشگاه در خصوص نیازسنجی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی ورودی 98، جهت آمادگی تدریس در مدارس، مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه پس از تهیه پرسشنامه و نیازسنجی اقدام به تهیه تولیدات فناورانه خود در این زمینه نموده است.
در ادامه، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه به ارائه گزارشی از فعالیت های یک ساله دانشجویان مرکز در زمینه تولیدات الکترونیکی پرداخت. وی با بیان اینکه بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته، ادامه فعالیت های مرکز منسجم تر و هدفمند تر خواهد بود به معرفی اهداف، معرفی اعضای کمیته و گروه های کاری مرکز نوآوری و کارآفرینی و تعدادی از محصولات مرکز پرداخت و افزود: طبق هدف گذاری های انجام شده، امادگی داریم در صورت مساعدت سازمان مرکزی، مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین را به قطب تولید محتوای الکترونیکی در سطح دانشگاه های فرهنگیان کشور تبدیل کنیم.
سپس دانشجو معلمان و فارغ التحصیلان حاضر در جلسه ضمن ارائه برخی از تولیدات نوآورانه مرکز به بیان دیدگاه ها و نکات خود در خصوص فعالیت های مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه پرداختند.
در ادامه سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ضمن تشکر از زحمات دانشجویان مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان قزوین با طرح مطلب که آیا خروجی دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دانشگاه های دیگر وجوه تمایزی دارد؟
وی بیان کرد: معلم متمایز و متفاوت معلمی است قدرتمند برای آینده. دکتر صحرایی افزود: یکی از چالش های ما در تعلیم و تربیت این است که می خواهیم با شیوه های گذشته برای زمان حال و آینده انسان تربیت کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان
با اشاره به طرح جامع تربیت معلم بیان کرد که طرح مذکور دارای شش مرحله است که شامل ساحت های دینی – اعتقادی، زیبایی شناختی، زیستی- بدنی و ... می باشد و علاوه بر آن دانشجو معلمان بر شش مهارت دیگر نیز تسلط می یابند.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای آموزشی نوین، آموزش های آمیخته است افزود: ما مجذوب و مقهور استثنائات هستیم. دکتر صحرایی با اشاره به اینکه همه گیری کرونا نشان داد آموزش و پرورش مرسوم در کشور در حد نسبتا قابل قبولی قرار دارد؛ زیرا در زمان کرونا آسیب های اجتماعی زیادی به واسطه عدم حضور دانش آموزان در مدارس و آموزش های حضوری پدیدار گردید.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: یکی دیگر از آسیب های تعلیم و تربیت در کشور ما و سایر نقاط جهان این است که معلمان به گونه ای آموزش می دهند که آموزش دیده اند. وی با تاکید بر اینکه مراکز رشد اگر بخواهند موفق شوند باید لقمه های یادگیری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
در خاتمه، دکتر صحرایی ضمن اشاره به این که برنامه درسی رایج در کشور ما عموما خطی بوده است و هیچ گاه روند کار تیمی شکل نگرفته است و خلا ادراکی بین معلمان و دانش آموزان زیاد است بر آموزش و تربیت با شیوه مشارکت در گروه تاکید کرد.
شایان ذکر است نشست مذکور با حضور سرپرست دانشگاه فرهنگیان، سرپرست امور پردیس های استان قزوین، سرپرستان پردیس های خواهران و برادران، مدیران گروه های آموزشی، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی، مدیر کل آموزش و پرورش استان و تنی چند از دانشجویان مرکز نوآوری با زمانی بالغ بر چهار ساعت برگزار گردید.