به همت واحد پژوهش دانشگاه فرهنگیان استان قزوین برگزار شد:
سی و هشتمین کرسی علمی ترویجی دانشگاه فرهنگیان در استان قزوین برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، روز دوشنبه مورخ 1399/03/26، سی و هشتمین کرسی علمی ترویجی استان قزوین بر اساس طرح نامه ی دکتر زینب نقی لو با موضوع "آزمون مدل مفهومی سلسله مراتبی شخصیت در مصرف کنده ورزشی با روش معادلات ساختاری " در سالن کنفرانس پردیس شهید رجایی برگزار گردید. در ابتدای جلسه، دکتر مشهدی، مدیر جلسه به ارائه توضیحاتی در مورد موضوع مطروح پرداخت. سپس در ادامه دکتر نقی لو در خصوص موضوع مورد بحث با استفاده از نرم افزار prezy مطالب مورد نظر را ارائه کرد که خلاصه ای از مباحث ایشان در ذیل آمده است.
در دنیای رقابتی امروزه تنها وقتی یک سازمان میتواند به بقای خود ادامه دهد که نیازها و خواستههای مصرفکنندگان را ابتدا به طور صحیح و جامع شناسایی و درک و سپس برآورده کند. نیروهای زیادی بر رفتار مصرفکننده اثر میگذارند و انتخاب مصرفکننده نتیجهی ترکیب یا آمیزهای از این نیروها منجمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روانی است. از بین عوامل شخصی، شخصیت ویژهی فرد نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار فرد میباشد. با تحولات اخیر در تحقیقات مصرفکننده، محققان توانستند با کاربرد رویکرد تعاملی و از بین آن مدل سلسله مراتبی شخصیت، به بررسی تفاوتهای فردی در رفتار مصرفکننده پرداخته و مشکلات پژوهش در این حوزه را رفع نمایند. مدل سلسله مراتبی شخصیت ریشه در آثار روانشناسی آلپورت (1961) دارد و 3 سطح ویژگی را تعریف میکند: بنیادی، اصلی و سطحی. براساس این مدل و تحقیقات پیشین از جمله تحقیق ماهان 2008 سه صفت شخصیتی مهم و مرتبط در زمینه مصرف کننده برای این پژوهش مطرح و بررسی گردید (گشودگی به تجربه، استعداد خیال پردازی، سبک بصری پردازش). سپس این صفات شخصیتی با رفتار مصرف کننده (پردازش و پاسخ تبلیغی) بررسی شد. در این کرسی، پژوهش مذکور شخصیت را در ابعاد مختلف رفتار مصرف کننده بررسی کرد. به طور کلی، یافته های این پژوهش عنوان می کند تحقیقاتی که به لحاظ تئوریک استوارند می توانند در بهبود حوزه ی پژوهش شخصیت در رفتار مصرف کننده مفید باشد. همچنین نتایج از اهمیت صفت گشودگی به تجربه به عنوان یک بعد مهم و اساسی شخصیت حمایت می کند. در نتیجه گیری کلی عنوان شد مقوله شخصیت در حوزه مصرف کننده ورزشی و رفتار آن بسیار جدید و مهم بوده و به لزوم تحقیقات بیشتر برای بسط علمی این زمینه نیاز است.
در ادامه دکتر هنری (دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی) که به عنوان ناقد خارجی و در فضای مجازی در جلسه حضور داشت به ارائه نکاتی پرداخت که در ذیل آمده است.
بحث مصرف کننده ورزشی یکی از مباحث بسیار مهم صنعت ورزش می باشد که توجه و تحقیقات این چنینی بخصوص در حوزه های کمتر توجه شده ای چون شخصیت می تواند نتایج ارزشمندی فراهم آورد. در این زمینه بررسی دیدگاه ها و نظریه های مختلف شخصیت مصرف کننده می تواند بسیار جالب و چالش برانگیز باشد که بهتر بود بیشتر در این بخش مانور می دادید تا هر چه بیشتر به مناظره های علمی و بحث و گفتگوهای کرسی های علمی دست یابیم، بنابراین برای کرسی های بعدی این نکته را لحاظ نمایید. همچنین خروجی مشخص کرسی خود را نیز بیان نمایید.
سپس دکتر قاسم تبار ناقد داخلی جلسه مسائل مورد نظر خود را که بیشتر در حوزه روش شناسی بود عنوان نمود: موضوع ارائه شده در کرسی بسیار جالب و قابل تامل بوده و جزو مباحث جدید در این حوزه می باشد که پتانسیل بالایی برای بررسی رفتار مصرف کننده ورزشی دارد. لطفا در رابطه با نحوه توزیع پرسشنامه ها و فرایند انجام کار بیشتر توضیح دهید و همچنین برخی پیشنهادات ارائه شده را در پژوهش لحاظ نمایید تا باعث افزایش غنای کار گردد.
در پایان دکتر نقی لو به مباحث مطرح شده از سوی ناقدین و اساتید پاسخ داد. همچنین در انتهای جلسه دکتر مشهدی، مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ضمن تشکر از حضور اساتید و همکاران در جلسه به اهمیت برگزاری کرسی های علمی ترویجی اشاره کرد.